Nowe regulacje stanowią o tym, że pieszy staje się bardziej uprzywilejowany przy przechodzeniu przez jezdnię (zgodnie z przepisami) czy przejście dla pieszych. Pierwszeństwo przed pojazdem uzyskuje już przy wchodzeniu na nie. Co to jednak znaczy w praktyce? W jakiej odległości pieszy nabywa to prawo?
Kluczem do odpowiedzi na te pytania powinna być zwykła ludzka uprzejmość i kultura. Z obydwu stron. Pożądane jest, aby pieszy sygnalizował chęć przechodzenia na drugą stronę jezdni. Gest w postaci podniesienia ręki czy nawiązanie kontaktu wzrokowego powinny być wystarczającą informacją dla kierującego.
Do prowadzących pojazdy kierujemy apel, aby uważnie obserwowali nie tylko jezdnię, ale również chodnik w jej obrębie. Nie bez powodu zarówno na pieszym, jak i na kierującym — zgodnie z przepisami — ciąży obowiązek zachowania szczególnej ostrożności przy okazji przekraczania jezdni lub poruszania się nią. Niewątpliwie dla każdej ze stron nie jest to łatwe zadanie, a relacja kierujący-pieszy często w codziennym funckjonowaniu powoduje różne skomplikowane sytuacje. Należy jednak pamiętać, że jeśli dojdzie do kontaktu pojazdu i człowieka, to wszystkie nieodwracalne szkody i kontuzje ponosi tylko człowiek. Warto, żeby zarówno pieszy znał cenę, jaką może zapłacić za swoje lub czyjeś błędy, a kierujący pamiętał, jak niebezpieczne dla pieszego jest zderzenie z pojazdem i jak tragiczne może być w skutkach. Ta świadomość powinna skłaniać kierowców do unikania niebezpiecznych sytuacji i szczegónej troski o pieszego. Jeśli wszyscy uczestnicy ruchu będą mieć na uwadzę bezpieczeństwo własne i innych, tragicznych zdarzeń będzie coraz mniej. O tej fundamentalnej zasadzie powinniśmy zawsze pamiętać!
Reasumując, nowe przepisy mają na celu poprawę bezpieczeństwa. Europejskie standardy, do których próbujemy równać, wymagają od nas położenia większego nacisku na zdrowie i życie ludzkie. Szczególnie w kontekście zdarzeń drogowych. Wciąż mamy za dużo ofiar na polskich drogach. Poszukajmy w nowych regulacjach pozytywnego przesłania, a tragiczne statystyki, z całą pewnością, ulegną poprawie.
Pobierz plik (format mp4 - rozmiar 30.96 MB)
Pobierz plik (format mp3 - rozmiar 1.24 MB)