Koniec z zagmatwanymi procedurami i urzędową nowomową. W każdej chwili i bez wychodzenia z domu możemy sprawdzić, jak załatwić sprawy w urzędzie. Wystarczy tylko komputer, smartfon lub tablet z dostępem do Internetu.
Portal www.obywatel.gov.pl podzielony jest na 15 kategorii: „dokumenty i dane osobowe”, „kierowcy i pojazdy”, „wyjazd za granicę”, „śluby i rozwody”, „dzieci”, „edukacja”, „zgon”, „zaświadczenia i odpisy”, „nieruchomości i środowisko”, „zasiłki i pomoc finansowa”, „ochrona zdrowia i ubezpieczenia społeczne”, „meldunek”, „praca i biznes”, „podatki” oraz „służba wojskowa”.
Na stronie działa 101 kart, w tym 82 opisujące najbardziej popularne usługi publiczne, jakie administracja świadczy dla obywateli. Wśród tych kart znajdują się również informacje przybliżające funkcjonowanie 19 ważnych rządowych portali tematycznych.
Wszystkie procedury opisane są prostym i przystępnym językiem. Zawartość strony będzie stale poszerzana i aktualizowana, a portal www.obywatel.gov.pl docelowo stanie się dla każdego Polaka pełnym źródłem wiedzy o administracji.
Projekt „Obywatel”
Obok portalu www.obywatel.gov.pl w ramach projektu „Obywatel”, który wystartował 31 lipca br., działa jeszcze infolinia dla obywateli. Dzwoniąc pod numer telefonu „Informacji dla Obywatela” dowiemy się, gdzie załatwić swoją sprawę. Tam również obywatele mogą zgłaszać uwagi, np. co należy zmienić w danej procedurze, by ją uprościć. Infolinia centralna 222 500 115 czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-16:00.
Kancelaria Premiera przygotowała też podręczniki: przyjaznej komunikacji i reagowania na sygnały od obywateli. To dwie publikacje, które zawierają wskazówki m.in. jak pisać pisma urzędowe prostym językiem. Przewodnik trafi do wszystkich dyrektorów generalnych i będzie promowany wśród urzędników w całej Polsce.
Źródło: informacja pochodzi ze strony http://www.slask.eu/wdzoa/aktualnosci_oa.html